Historia

Den 14 maj 1925 samlades ett gäng unga grabbar på ängen vid den stora eken intill Gamla Södertäljevägen. Ungdomarna ville starta en idrottsförening för att fylla sin begränsade fritid med olika sportaktiviteter. Så föddes Segeltorps IK. På programmet stod från början allmän idrott, det som idag heter friidrott samt bandy, fotboll och schack. Då föreningen inte var ansluten till Stockholms Idrottsförbund var klubben utesluten från stora tävlingar och fick endast delta i lokala serier som var öppna för oanslutna föreningar.

Klubben levde ett ganska oorganiserat liv fram till augusti 1930 då nya krafter tog över i föreningen. Då fick klubben en ny och dokumenterad verksamhet med styrelser, medlemsmöten och årsmöten. Här började även diskussioner om klubbmärke och stadgar. Den 10 juli 1931 bytte föreningen till sitt nuvarande namn Segeltorps IF. Klubben gick då även med i Riksförbundet, Svenska Fotbollförbundet och Stockholms Fotbollförbund. Därmed gavs klubben tillträde till de olika seriesystemen i bandy och fotboll samt andra av förbundens sanktionerade tävlingar. Det var främst fotboll och bandy som upptog klubbens intresse i början. Bandyn som under många år var Segeltorps mest framgångsrika sektion lades ned 1969 då den interna konkurrensen om ungdomarnas intresse vanns av den mer populära ishockeyn. Redan säsongen 1936/37 fick Segeltorps sitt första ishockeylag och efter många upp- och nedgångar blev sporten en av föreningens mest centrala, med bland annat SM i Damishockey 2007/08 och 2009/10.

På senare tid har även en Innebandysektion startats i föreningen.

Nedlagda sektioner

Allmänna idrotten fick en egen sektion 1935. Den arrangerade klubbmästerskap 1931 och 1932. Sektionen fick ett uppsving under krigsåren då man anordnade Riksmarscher och skidtävlingar för ungdomarna i Segeltorp. Slutligen lades den tynande verksamheten ned 1954.

Cykelsektionen tillkom 1948 och lades ned redan 1954 då de framgångsrikaste cyklisterna hade lämnat klubben.

Schack var med som aktivitet redan från starten 1925 men den försvann 1937.

Bordtennis bedrevs från och till i klubben från 1941 i Allmänna idrottens regi. Men sporten fick en nystart 1974 med egen sektion. Klubben blev mycket framgångsrik på ungdomssidan i slutet av 1980-talet. Sektionen lämnade klubben under 1990-talet då man önskade utveckla sporten på egen hand.

Tennissektionen bildades 1970 när Västerängs IP fick två cementerade tennisbanor. År 1997 avvecklades tennisen från programmet.

Ungdomssektionen växte sakta fram i och med att pojkidrotten utvecklades från 1940-talet och 1971 etableras den nya Ungdomssektionen. Inflyttningen till Segeltorp tog fart när nya radhusområden etablerades i kommundelen i slutet av 1960-talet och under 1970-talet. När föreningen firade sitt 50-årsjubileum 1975 med en växande ungdomsverksamhet fick klubben sin första föreningskonsulent. Då öppnades föreningen för flickor och flickfotbollen växte snabbt och blev föreningens främsta gren. Många av flickorna följde med klubben ända upp i det framgångsrika damseniorlaget. Styrelsen beslutade 1986 att lägga ned ungdomssektionen och istället införlivades ungdomarna i respektive fotbolls- och ishockeysektion.

Sedan 2024 så fungerar Segeltorps if som en alliansförening.